11e algemene mailing: De Grote Stilte

11e algemene mailing

In deze algemene mailing geven wij nadere informatie over onze acties. Onze laatste mail dateerde al
van augustus vorig jaar.


Eerst wat ons van het hart moet. Het is niet voor niets dat in het recente onderzoek van ACM
“energiemonitor klantbeleving -2023” de conclusie getrokken wordt dat de meeste
ontevredenheid heerst over de prijzen van de warmteleverancier. Het aantal consumenten dat de
energieprijzen als (zeer) hoog ervaart, is gestegen (van 78% in 2022 naar 84% in 2023). Wij merkten
al op dat bij vrijwel alle vergelijkende energie sites de hogere kosten als belangrijk nadeel van
stadsverwarming genoemd wordt.

Landelijk staat stadsverwarming volop in discussie. De aanleg van nieuwe netwerken is grotendeels
gestopt, enerzijds omdat de kosten daarvan te hoog zijn waardoor de energielasten voor bewoners
de pan uit rijzen anderzijds de ervaren te hoge energieprijzen voor individuele bewoners waarbij het
principe Niet Meer Dan Anders ongeloofwaardig geworden is. Het is onvoorstelbaar dat de ACM hier
niet op acteert en uiteindelijk een halfbakken compromis van de spoedwet blijkbaar voldoende is.
Daarover later meer. Het doet ons denken aan de toeslagen affaire en voor de Groningers de
aardbeving zorgen waarvan eenieder wist dat het niet in de haak was, maar niemand, ook de politiek
niet, reageerden. Helaas sluit ACM haar ogen voor een goede afweging van energieleveranciers en
consumenten belangen. Dat de belangenorganisaties als Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis
accepteren dat niets met hun adviezen gedaan wordt noopt deze organisaties niet tot actie. Op
persoonlijk schrijven wordt niet gereageerd.


Ruim 100 gemeenten, bedrijven en warmteleveranciers (de zgn warmtealliantie) willen de komende
10 jaar ruim 830.000 woningen aansluiten. De aanleg was tot nu toe financieel niet rond te krijgen en
de bewoners kwamen voor te hoge lasten te staan. Voorwaarden zijn prijsgarantie, verlaging van
aansluitkosten en een aanvullende subsidie regeling. Zonder deze maatregelen is een verdere aanleg
niet uitvoerbaar.


Geschillencommissie
We hebben tegen het feit dat EnNatuurlijk niet op onze vragen en opmerkingen wil reageren
voorgelegd aan de Geschillencommissie energie. Ons geschil is na vertraging van 8 maanden door de
geschillencommissie behandeld. De conclusies waren:

  1. Het is niet mogelijk als collectief een klacht in te dienen, dus het kan uitsluitend als een
    individuele persoon.
  2. De vragen die wij gesteld hebben behoeft EnNatuurlijk niet te beantwoorden omdat dit de
    bedrijfsvoering van EnNatuurlijk raakt en dat is buiten het belang van een individuele
    persoon.
    Kortom, we zijn monddood.

ACM
Het besluit op ons bezwaar, ingediend januari 2024 zou half juli 2024 genomen worden. In de
tussentijd heeft ACM een rekenfout ontdekt bij de berekening van de cv kosten. Daarop is een
nieuwe bezwaar termijn ingegaan en is in januari 2025 een definitief besluit genomen. We gaan in
deze mail kort in op het bezwaar en op onze reactie hierop. Beide zijn terug te vinden op onze
website https://stadsverwarming-breda.nl/.


Puntsgewijs kan het volgende genoemd worden:

  1. Onze berekening van de leveringstarieven voor 2024 is gebaseerd op jaarcontracten
    opgevraagd in december 2023 van de 5 grootste gasleveranciers. ACM merkt op dat
    leveringstarieven op de 10 grootste Nederlandse gasleveranciers zijn gebaseerd en ons
    onderzoek daardoor niet van belang is. In een reactie hebben we aangegeven dat kijkend
    naar het aantal klanten in ons onderzoek slechts 12% van de klanten van de 10 grootste
    partijen ontbreekt (zie tabel onder).

Onze steekproef van dezelfde 5 leveranciers geeft voor februari 2025 een gemiddelde
maandprijs van een jaarcontract van € 145,20. De 4 overige energiemaatschappijen (de 5e is
ons onbekend), die wij niet meegenomen in ons onderzoek, hebben een gemiddelde prijs
van €142,77. Het argument dat ons onderzoek niet deugt klopt dus niet, integendeel. De
gemiddelde prijs zou bij het betrekken van alle 10 maatschappijen zelfs lager uitkomen. (Zie
tabel onder).

  1. Bij de berekening van de tarieven vinden wij dat de verstrekte bonussen, die gasleveranciers
    verstrekken, in het tarief meegenomen moeten worden. ACM stelt dat bonussen niet
    meegenomen kunnen worden, bijvoorbeeld omdat deze niet algemeen zijn. Uit ons recente
    onderzoek onder alle bij de tariefstelling van ACM betrokken energieleveranciers blijken dat
    alle maatschappijen bij een jaars contract wel een bonus uitkeren, met een gemiddeld
    bedrag van €258.
  2. Uit een onderzoek in 2023 van ACM zelf blijkt dat de warmteleveranciers in 2022 hun
    tarieven wel fors verhoogd hebben, maar hierbij gemiddeld wel 18% onder het maximale
    tarief gebleven zijn. Vier warmteleveranciers vragen wel het maximumtarief, maar doen dit
    alleen voor warmtenetten die helemaal met aardgas worden verwarmd. Wanneer de
    warmteleveranciers in 2024 dezelfde gedragswijze zouden volgen als in 2021 t/m 2023 zou
    het tarief 17% onder het maximum liggen. De tarieven zijn in 2024 gelijk of vrijwel gelijk aan

3

het maximum tarief en dienen volgens ons aangepast te worden. Wenselijk is een
onderzoek naar de oorzaak van deze verhoging. Dan tevens graag onderzoek naar de

vraag of er geen onderlinge afspraken gemaakt zijn, het is niet toevallig dat alle energie-
maatschappijen nu deze gedragslijn volgen. Het ACM stelt dat het wettelijk kader niet de

mogelijkheid biedt om het door ons voorgestelde verschil te maken tussen de
warmteleveranciers, die niet of nauwelijks of juist volledig op gas stoken. Men is niet van
plan een onderzoek te doen naar mogelijke, onderlinge afspraken.

  1. Stadsverwarming kent een hoog bedrag aan vast kosten. Een kostenvergelijking met
    gasleveranciers leidt tot een nadelig verschil van €506. Daarbij dient nog wel rekening
    gehouden dat in de kosten van ACM tevens de kosten voor aanschaf/afschrijving /onderhoud
    van een CV ketel begrepen is.
    a. In de berekening van de cv kosten zit verder een principiële fout, namelijk er wordt
    elke jaar een prijs berekend van een nieuwe cv ketel. Omdat een ketel gemiddeld 15
    jaar mee gaat zou steeds 1/15 van een jaar genomen moeten worden als
    voortschrijdend gemiddelde. Een rekenvoorbeeld: een CV ketel die in 2008 €1200
    koste, kost in 2023 bv €1740. Dat levert een gemiddelde prijs over deze 15 jaar op
    van €1470 in plaats van de €1740.
    b. Een onderhoudsabonnement bedraagt volgens ACM €257. Dit lijkt ons een
    buitensporig hoog bedrag. Een onderhoudsabonnement inclusief vergoeding
    materiaal bedraagt €210 per jaar. We hebben voorbeelden van bekende bedrijven
    aangedragen. Bovendien is een 2-jaarlijks onderhoud voldoende.
    c. Daarentegen vraagt aanleg en onderhoud van stadsverwarming kosten, binnenshuis
    een zaak van de afnemer. Volgens diverse websites is hier globaal €115 mee
    gemoeid.
    Ten aanzien van de eerste 2 punten geeft ACM geen reactie. Mbt punt 3 merkt ACM op “dat
    het meenemen van een aanvullend bedrag bij het vaststellen van de tarieven, dat enkel van
    toepassing zou zijn op afnemers die gebruik maken van stadsverwarming in strijd met het
    vaststellen van een maximum leveringstarief”. Bovenstaande redenering van ACM is
    onnavolgbaar. Het meenemen van kosten dat enkel van toepassing is op afnemers van
    stadsverwarming vindt ACM vreemd, maar het gaat hier uitsluitend en alleen over afnemers
    van stadsverwarming. Er wordt geen enkele differentiatie in tarieven voorgesteld maar als er
    kosten voor een cv installatie worden berekend moeten ook extra kosten voor
    stadsverwarming betrokken worden.
  2. De ACM overlegt met partijen over de tariefstelling. Er is echter geen rechtstreekse
    vertegenwoordiging van de afnemers zelf. Van de 27 tot 37 aanwezigen bij de
    klankbordvergaderingen over de prijsstelling zijn er 2 als vertegenwoordigers van afnemers
    daadwerkelijk aanwezig, wiens adviezen overigens nooit worden opgevolgd. Door ontbreken
    van een directe vertegenwoordiging van afnemers worden nooit argumenten ingebracht, die
    in het voordeel van de afnemers van stadsverwarming zijn, zoals de extra kosten die zij ook
    moeten maken. Wij eisen een vertegenwoordiging van afnemers van stadsverwarming. ACM
    stelt dat ter voorbereiding van het oorspronkelijke besluit de ACM verschillende
    bijeenkomsten heeft georganiseerd met warmteleveranciers en verbruikersorganisaties. De
    reactie van ACM op ons bezwaar treft geen doel, de verbruikersorganisaties (dat woord is al
    verkeerd gekozen want zij zijn geen gebruikers) zitten er soms bij (er zijn steeds slechts 2 van
    de 3 aanwezig) en hun beperkte inbreng legt de ACM naast haar neer.
  3. Voor de overige punten wordt verwezen naar de website.
    College van beroep voor het bedrijfsleven

4
Tegen het besluit van ACM hebben wij beroep aangetekend bij bovenstaand college. De
inhoudelijke reactie is op de website te vinden. De behandeling zal in de loop van 2025
plaatsvinden.
Nieuwe tarieven stadsverwarming 2025
De nieuwe tarieven liggen enigszins onder het niveau 2024. Ook nu hebben wij de tarieven van grote
gasleveranciers via internet gevraagd op basis van 1 jaars contract.

In de spoedwet is opgenomen dat in de toekomst de maximum prijs niet bepaald wordt eind
november maar via een aantal peilmomenten gedurende het jaar. Wij hebben dat voor het prijs
niveau van 2025 reeds gedaan. Hier komt een gemiddelde gasprijs van €1,32 per m3 gas uit. Uit
bovenstaande gegevens blijkt dat bij een gebruik van 37 GJ de afnemers van stadsverwarming
gemiddeld €100 tot €200 duurder uit zijn. Daarboven komen vaste kosten die met €260 verlaagd
moeten worden door uit te gaan van onze argumenten onder 4 en onderstaande tabel.

De verschillen worden alleen maar groter.
De verschillen worden in de nabije toekomst alleen maar groter omdat de bezitters van een cv ketel
de mogelijkheid hebben of krijgen doormiddel van bv hybridewarmtepomp het gasverbruik tot 60%
te laten dalen. De bezitter van stadsverwarming (met een koopwoning) kan, om verder te besparen,
zich van stadsverwarming te laten ontkoppelen wat hoge kosten met zich mee brengt. De algemene
rekenkamer signaleert dat dit laatste een ongewenste ontwikkeling is.
Eigenaars van een koopwoning met een goed geïsoleerd huis kunnen mogelijk overstappen.
Onderstaand een reken voorbeeld.

5
Er zou een maximale druk op verhuurders van woningen moeten liggen om in overleg met
EnNatuurlijk naar technische innovaties te zoeken om het energieverbruik sterk te verminderen.
Overige
Wij hebben onze mailings, dus ook de 10e mailing naar raadsleden, 2e

kamer fracties,

woningbouwcoöperaties, media etc. verzonden. Echter zonder een reactie. We hebben de personen
die namens ons (consumentenbond en Vereniging eigen Huis) betrokken zijn bij het overleg van de
tarieven persoonlijk aangeschreven. Deze hebben niet gereageerd.
Datum: 26 februari 2025
Arno Meijs
Jacqueline Kortekaas
Paul Welschen